27/06/2008

 

Asina tenemos la llingua


Huas huas huas.... ¡Patada a la filoloxía asturiana, ya con ella a la llingua!

Bono, pa quien nun lo seipa, esto ía lo que la xente de la F$A llama "promoción ya defensa ensin obligatoriedá", ou cumo dicimos pa Salas " a tomar por putu culu". El dialeutu salense ía muncho más espresivu, por eso que somos de pueblu...

Tengo munchos amigos que coyenon asturianu na Universidá... ai probinos. You garréi Alemán ya Castellanu, llingua. Cumo tol mundiu sabe, precisamente las llinguas de los países que ven xugar la final de la Eurocopa. Porque, cumo bien diz Félix Fernández de Castro López-Patiño, ilustre científicu de la llingua, hai llinguas más importantes unas qu'outras; qu'ía igual que dicir qu'hai pueblos ya razas más importantes unas qu'outras. Qué profundidá d'argumentos...

Conque resulta que, a too esto, dende la F$A dicen que prudencia, qu'hai que respetar la decisión, que fou tomada democráticamente mediante una eleición... cumo la eleición de Hitler n'Alemaña, nel 1933... ¡Cúmo se paez too! ¡Cuántas coincidencias! ¡Qué prestosu ía!

Que conste que, nesta situación tenía que sentime insultáu ya humilláu, porque amás nestos días rínse a la cara un pouco más, sacando un manifiestu en defensa del Castellanu, que truxenon cuando las votaciones a los Premios Principiegos (Somos "Principáu", cumo un reinu, pero en piquñín... bono cumo l'asturianu, ía una llingua pero en piquiñín) García de la Concha, el nietu de Caveda y Nava, ya esi inteleutual de pandereta, machista ya misóxinu qu'ía Sánchez Dragó...

Bono, pol castellanu eso ya más... namái tien 400 millones de personas que falan esta llingua...

Pero bono. Eiquí sacanon al asturianu de la facultá, ¿daquién dulda de la política de "defensa ya promoción del bable de la F$A"?

You sí. Vese bien que l'asturianu precisa promoción ya defensa, ía una llingua con un status ya una proteición mui feble, si na Universidá tien una presencia mui sonce, qu'a naide-y estrañe, ya agora inda más. Asina que, pa esto llevamos 30 años n'Asturias pidiendo -democráticamente- la institución d'oficialidá pa la llingua asturiana, porque ía l'únicu camín afayadizu pa la llingua... ya pueden ganar una batalla -siguiendo la terminoloxía militar que tanto-y presta a Don Gustavo Bueno- pero non la guerra...

Parafraseando al xeneral americanu McArthur, de la que lu echanon del Pacíficu: SALIMOS DE LA UNIVERSIDÁ, PERO VOLVEREMOS

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25/06/2008

 

¿Qué socedéu en Filoloxía?


Güelpe en duru al asturianu na facultá de Filoloxía de la Universidá d'Uviéu. ¿Pero nun quedaba claro ya superáu que l'asturianu ía un idioma que vei ser promovíu ya promocionáu ya too eso? ¿Úla promoción? ¿Ehí?

Mamina. En tolos llaos mueven la cultura d'ellos. Mirái pa Galicia, mirái pa Euskal Herria, mirái pa Cataluña, p'Andalucía, pa Cantabria... menos eiquí claro.

N'Asturias, l'asturianu, la llingua, nun solo nun tien la proteición suficiente, sinon que unde antias tenía un bon abellugu, na Universidá, agora van sacar a la llingua d'esa Institución... Si faen eso, la Universidá ruemperá pa con Asturias ya pa cola sociedá asturiana.

Non nun pue ser. Taremos al tanto...
(Semeya: Félix Fernández de Castro López-Patiño, el profesor que propuso la emienda pa baltiar la llingua asturiana na Universidá d'Uviéu... Xunu de 2008)

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20/06/2008

 

Lleenda Llionesa, Mirandesa ya Asturiana (¡¡¡Recoyida en Salas!!!)


LA ERMITA DE SANTA LENA (Recoyía en La Llomba- La Cabreira)



Dícen los vieyos qu'ellos han oyíu cuntar a los sous abuelos que Santa Lena yera la hermana más galana de todas las suas hermanas: la nuesa Siñora del Valle, la Virxen de la Carbayeda, la de Fresneo, la de Guiana y on ñon m'alcuerdo de las outras. Pos, on dícen que Santa Lena foi roubada de la sua casa por un mal home que la coyéu, montóula ño sou caballu y desaparecíu como'l diabru. Pero al chegar al valle, curtóula la cabeza que cayíu al suelu. Allí encontróronla los pastores, y asina sei que se pusieron a xugar con ella rodándola pol suelu, y quedoron admiraos porquei vieron que la cabeza asina volvía siempre al sitiu en que cayíu la primeira vez. Y ende llevantóuse la ermita.





A LA SIÑORA DEL NASO (Recoyida en Miranda)



No alto dos siete cabezos
moran las siete Señoras:
abenzonan tolas mozas,
llabradeiras y pastoras.

Sùes capiellas todas brancas
culas tellicas burmeillas
parecen rosas floridas
a beisálas cìelo y las streillas.

Sou siete y todas stan altas,
todas altas y harmanas,
a tóla hora se veyen
y falan tólas mañanas.


La localización de los templos que la llienda axunta alredor del númaru siete ye mui significativa yá que muitos están construyíos en llugares que seique yeran sagraos antias de la sua cristianización onde yeran veneradas antiguas deidades femeninas locales sobre las que s'instituyíu, después de la introducción del cristianismu n'Asturia, el cultu a diversas santas y a la Virxe nas suas distintas advocaciones.

[FILANDÓN - LLITERATURA POPULAR LLIONESA - Nicolás Bartolomé Pérez - O LIMIACO EDICIÓNS, Luna (Zaragoza) Marzu 2007]



Ya las Lleendas asturianas correspondientes, recoyidas pa Salas:



LAS SIETE HARMANAS



Había fai munchos años siete harmanas, mui guapas. Ente las siete harmans había envidias, llegando hasta odiase, porque cumo dixera, yeran mui guapas. Entós, cumo nun se soportaban, dicidienon separtase, ya marchanon pa siete llugares distintos, ya d'ehí salienon las siete capillas d'Acebu, Visu, Monxagre, Fresnu, Santa Técula, El Carbayín ya Montarés.



LA LLEENDA DE LA CAPILLA DE LA VIRXE DEL VISU (que val tamién pa LA CAPIYA DE LA VIRXE DEL MONXAGRE)



Resulta que la virxe apaecéuse-y a un pastor qu'andaba llindiando oveyas en Visu, ya pidíu-y que la xente Salas había face-y una capilla, nel sou honor. Los Salenses, fonon facé-yla, pero cumo'l llugar óu apeicéu taba mui arriba, escoyeron un prau- el de La Folgueirúa- pa construyir la Capilla, porque taba más abaxo. Ya entós llevanon hasta ehí los materiales.

Pero cumo la voluntá de la Virxe fora qu'había que construyir la capilla áu s'apeiciera, pos los materiales apeicienon al día siguiente óu s'alcontrara col Pastor. Ya ehí construyenon la capiella.

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19/06/2008

 

EL GRANU MAIZ


Había una vegada un paisanu mui reutu. Na so quintana teníenlu toos por xente serio y cuerdo. La xente diba a la so casa a pedí-y opinión sobre enfotu diverso.

Pero, derrepente'l paisanu tórnase miedosu, garra miéu a les pites. Sí, garró-ys mieu, porque dicía qu'él yera un granu maíz y elles quiríen comelu. Dicía'l home a voces: "¡Soi un Granu Maíz, soi un Granu Maíz!, ¡Pechai les pites nel so corripu, que quieren comeme!", Y la xente'l llugar emprincipia a coyé-y miéu a él.

La xente decide llevalu a la Cadellada darréu, pa que-y curen l'alloriá. Ellí, van poco a poco, a modín, curándolu, y al cabu un mes entruga-y el doctor:

-A ver ho, ¿quién ye vusté?

-Yo soi un granu maíz.

-Non home, non. ¿Cómo va ser usté un granu maíz?. Usté ye un home que llámase Xuan García.

-Non, non, yo soi un granu maíz.

Amárrenlu, y dempués d'otru mes de curación tornen entruga-y:

-¿Quien ye vusté?

-Bonu, yo soi un granu maíz... que llámase Xuan García.

-Non, equí nun hai ningún granu de maíz.

Tornen amarralu de nuevu, y al mes:

-Dígame ho, ¿Quien ye vusté?

-Bonu, soi un home que llámase Xuan García.

-¿De xuru?

-Sí.

-Bonu, entós yá ta usté curau. Vamos llevalu a la so casa.

Y nel so pueblu la xente ponse percontento cuando lu ven llegar. Diz el médicu a los sos vecinos:

- Ta yá curáu. Mirái si non. ¿Cómo te llames?- entruga'l medicu.

-Llámome Xuan García.

- Y... ¿Qué yes?

-Soi un home.

-¿De xuru?

-Sí, de xuru.

-¿Tas seguru de verdá?

-Yo sí toi seguru, les pites nun sé si tarán.






Esti cuentu sintieralu fai un bon feixe d'años, n'Uviéu, peime que fora a Dolfo Camilo Díaz, ou nun séi si sedría más bien a Milio'l del Nido... la verdá ía qu'espero sepan perdonar, pero nun llembro.

Bono, esperemos qu'al Partido Popular nun-y pase igual col tema l'asturianu nesta reforma l'Estatutu

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12/06/2008

 

Un cuentín gallegu


A HISTORIA DE MINGOS DE CAIÓN


Mingos de Caión era un mariñeiro galego que viaxaba no Skajerrat. O barco afundíu, como poido agarrado a un madeiro chegóu ata unha pequena illa medio morto, aló no Pacifico. Alí foi recollido polos habitantes de aquela Illa, el e o seu acordeon. Un acordeon alemán que navegóu cando el, loitando pola vida.

Mingos de Caión chegóu a aquel lugar e foi recibido coma un Deus, un deus que tocaba o acordeón. Aquela xente pacífica e entrañable acolleulo de tal maneira que chegóu a casar coa filla do xefe, aquelo que chamaban o home que leva na man o arpón

Mingos de Caión era feliz, máis feliz non se podía ser ente esa xente maravillosa e hospitalaria. E sen embargo, ó caer a tardiña cada día Mingos de Caión collía o seu acordeon e cantaba. Cantaba "Santo Cristo de Fisterra", cantaba "Virxe da barca en Muxia", e a máis bonita de todas, a que diz:


"Miña nai, miña naiciña
como a miña mai, nengunha
que me quentóu a cariña
co caloriño da súa"




Conto e Cadro: Urbano Lugrís

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11/06/2008

 

Conciertu pa esti Vienres 13


¿Tais n'Uviéu? ¿Préstavos la música asturiana? ¿Préstavos el Pop de calidá?

Bono, pos un poucu de too, a bon preciu ya con tol bon facer d'Esther Fonseca ... Esti vienres a las 20.00 horas.

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10/06/2008

 

L'Sporting vei xubir a Primera



Bono. Nantes de nada un avisu: Vou falar de Fúbol nesta entrada.

You, nesto del fubol, sou cumo la xente bien de Salas: Del Real Oviedo. Nestos días tan malos teo que confesar: Sou Oviedista. Sí, cumo la xente bien de Salas, sí, sí.

L'Sporting ía l'equipu de los deheredaos. Polo menos na Villa -ya xeneralizando. Ía l'equipu de los trabayadores. Los xefes van ver al Oviedo.

Feicha esta aclaración, dicir que personalmente préstame muncho que l'Sporting gane, porque you sou del Oviedo porque tocárame ver un equipazu nel Tartiere de Guah.e: A Jokanovic, a Prosinecki, a Gracan, a Jerkan, a Carlos, a Berto, a Oli, a Onopko, a Luis Manuel, a Rivas... etc.

Bono. Esta vegada, l'Oviedo nun ganóu al Caravaca, ya vei tener que chapar outru añu más en Tercera. Ya sintí -n'Uviéu, cumo non- a un paisanu dicir que'l problema del fúbol asturianu ta en que nun hai nivel. Que somos un país mui pequenu.

You calléi, por prudencia -porque nun lo dicir tamién, por condescendencia. Pero touve por dicir que'l problema del fúbol asturianu nun ta na mala calidá de los fubolistas asturianos. Ehí tan Villa ya Cazorla na seleición. Touvieron Luis Enrique, El Pitu Abelardo, El Pichón de Roces Juanele, el gran Javier Manjarín, Oli, Esteban, Joaquín... el Bruxu Quini ente outros munchos más. Non, el fúbol asturianu tien calidá abonda.

Falóu tamién del tamañu d'Asturias. Pero nesti casu el tamañu nun importa. Ehí ta Holanda, una país mui pequenu con una seleición brava. Ou l'Uruguai, un país munchu más pequenu pero con un palmarés muncho mayor (inversamente proporcional) al de la Madre Patria España.

¿Ou ía qu'Alonso nun ía asturianu?

Pa min el problema del fúbol asturianu ta nel Oviedo. L'Oviedo (ya esto perxudica al Avilés, al Caudal ya al UP de Llangréu) tando en tercera allancáu, con un equipu profesional, lleva los meyores xugadores d'estos equipos. Esto fai qu'estos equipos nun espoxiguen hasta polo menos la 2ªB. Personalmente, nel casu del Avilés Industrial cuido que podía tar na Segunda. ¿Nun ta l'Eibar? ¿Nun touvo'l Numancia?

Con un Oviedo feble, el Fúbol Asturianu ta en crise. Si l'Oviedo touviera en Primera xunto al Sporting, l'Avilés Industrial na Segunda, la UP, el Caudal, ya seique'l Lealtad de Villaviciosa tadrían con más facilidá en Segunda B. El Marino de Lluanco ía outra hestoria... Nesi equipu prima'l bon facer.

Conque por ello, pol Fúbol Asturianu, you, Oviedista dafeichu, vou sofitar al Sporting de Xixón pa que xuba a Primera, pa que caltenga la categoría ya pa que puxe pol fubol asturianu... ya cuando l'Oviedo llegué, que-y pueda ganar.


Poro, esti fin de Selmana toos, toda Asturias, col SPORTING DE XIXÓN

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04/06/2008

 

You dou la Cara

Prestosa la Campaña del CAO que pue visitase (ya empobino que lo faigais) nel sitiu ueb http://www.doilacara.net/

Si daquién quier facer la semeya nel dialeutu occidental de la llingua asturiana, unos amigos d'Ayande unvianonme una plantiya, que quien tea interesáu pue pidir que-yla unvíe na direición qu'apaez embaixo:

munduxaime@yahoo.es

La reforma l'estatutu precisa inxerir la oficialidá (cooficialidá, ía lo miesmu pal casu) de la llingua asturiana. Pa la llingua ía un oportunida inmeyorable pa espoxigar, ya bono, cenciellamente p'asegurar la sua supervivencia... asina que por favor, collaborái.



YOU DOU LA CARA POLA OFICIALIDÁ/
EU DOU A CARA POLA OFICIALIDÁ

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03/06/2008

 

Referendu pol asturianu

Outra cousa que yá vagaba... Ante l'argumentu de que cumo claro, la F$A gana eleiciones, la xente nesas eleiciones vota non a la llingua...

Cousa estraña. Ou ía que cumo falan noutra llingua nun-ys entendemos, ou cuando lo dixenon tenían la bouca llena de polvorones ya dixenonlo con acentu andalú, asonsañando a Chiquito de La Calzada (non de Xixón):

"-Ese fistro de bable... que dice ¡¡Oficialízame, oficialízame....!! ¡¡Ay!!... Y yo digo: Noooo ¡¡¡pecador!!!"

Una cousa asina. Imaxinái a Javito Fernández cola boucona llena de polvorones diciendo esto...

Conque l'Aconceyamientu de Xuristes pol Asturianu pide que se vote al asturianu nun referendu.. Vaya, que se plantegue un referendu pa votar al asturianu.

Personalmente, nesi sen creo qu'ha aplicase la constitución, ya oficializar d'alcuerdo al artículu 3 de la miesma... nun hai más.

Pero si hai falta plantegar un referendu, plántegase ya llistu. Entós veimos ganar ya ellos vein tragar d'un xeitu más humildante... hahaha (*)

Poro, lo que nun se vea n'Asturias...



(*) Risa de malignu, asina cumo de llocu

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