27/08/2006

 

Entrevista inédita a Gracia Noriega!!!

Ayeri taba andando en bicicleta pol Aguión. Disfrutaba d'un de los paisaxes más guapos d'Asturias. Un entornu maraviyosu, tolas brañas de Maeza, L.laviu, Arcayana, ya las Outedas énte min. Sin querer, de sullape, una rueda fundíuse n'ún de los innumerables/incontables baches qu'ornamentan/adornan de manera psicodélica/alternativa la carretera/caleya que xune la braña de Las Gal.linas col Picu Aguión, el cumal de más altor de tou'l conceyu. Zapiquéi un bon planchazu contra'l sucu, llen d'escayu por outru llau.

Llevanteime desconcertáu con cierto nerviosismu nel cuerpu, inquietu. Home la culpa sei de bon tientu que nun ía d'Obras Públicas. Nin del conceyal de Salas que houbiera ocupase d'ello. Yía mía por pasar préi. Conque garréi'l mendrayu esi que teo por movil ya en vede llamar que me viniera daquién al encuentru miéu, localicéi a Rapidín. Taba nun llugar de mala reputación, n'Uviéu.

Entós, cumo perdiera abondu sangre ya inda taba un poucoñín amoriáu mandéi que fora a cierta tienda d'Uviéu a entrugar se había grasa noruega, que dicen qu'ía bona pa estos casos. L'outru entendéulu mal, porque ente'l ruíu ya las coupas que llevaba de más... El casu ía que volvéume con una entrevista que-y feixo a Gracia-Noriega, paladín de la verdá ya'l rigor cientificu-historiolóxicu n'Asturias.




ENTREVISTA:


-Rapidín: Bonas xefe (buó la entrevista ta feicha en castellanu "standard", pero tornada al castellanu de Salas ¡cuidáu!)
-Jose Ignacio Gracia Noriega: ¡Pero qu'ía esto! Ta falándome un razcañeiru... ¿ya vaya güeyos que tién! ¡Grandes ya encarnaos cumo dos sandías!
-Rap: Tooous tenemos nuesos problemas.
-GN: Guáaaa!!! Oi... ¿Cuemese'l razcañeiru? a lo meyor pa Amieva... Ai un chigre que remembro que preparan melandru al Poyón...
-Rap: Pollu al chilindrón.
-GN: ¡¡¡L'espertu sou you!!! ¡Áh, se Baudelaire llevantara la tiesta!
-Rap: ¡¡¡Sí, eso, las sustancias psicotrópicas esta vegada diba ponelas you!!!
-GN: ¿Eh?
-Rap: Nada, nada. Sou de la revista "MunduXaime" ya Vou facé-y "a usía", por ser un intelectual con tanto rigor científicu, d'incuestionable talentu ya defensor de la imparcialidá una entrevista. Entamo por formulá-y una entruga, senón nun avanzamos nada. ¿Que-y paez la nueva RTPA?
-GN: Un adelantu enorme p'Asturias. Lo que nos facía falta. Eso demuestra las dotes de xestión de nuesu presidente Areces. Naguó por que na sou programación pongan de 17.00 a 19.00 corridas de Touros...
-Rap: ¿Pero eso cumo, nel campu San Pedru, en Maicina'l día la feiria? Eso agora fainlu nos llaboratorios apurriendo-ys della corriente nos tolanos. You una vegada probaralu ya asina me quedóu'l pelu de punta (antes teníalu rizáu cumo Luís Figo).
-GN: ... Corridas de touros, anque agora nun sean políticamente correutas.
-Rap. Home, entienda que nuna sociedá ganadera cumo l'asturiana, áu la vaca tien un pesu tan grande na economía tradicional, un paisanu nun pue entender que se torture'l probe animal...
-GN: ¡Porque ía un separatista ya un bablista!
-Rap: Bono, bon tema esi de la llingua, dende fai cuantayá ía un tema abondu importante na política ya na sociedá astur.
-GN: Un invento de Zapatero. La llingua propia d'Asturias ía l'español. Arsuaga alcontróu nas cuevas d'Atapuerca unos frescos áu apaecía un caballu. El caballu yara gualdu por dientro colos bordiaos colloraos. Caballu español claramente. Esa xente yá tenía conciencia d'Españoles ya d'España. Ya senon entruguéi al profesor Bueno.
-Rap. You l'únicu profesor Falín el de los Carah.itos... Pero nun camude'l ramal. ¿Cumo puei pensar qu'unos cavernícolas tenían yá conciencia d'españoles?
-GN: Las llinguas nun s'imponen por caprichu, nin por intereses políticos, nin pola fuercia de las armas. Agora miesmo, sin dir más llonxe, ta intentandose imponer (...) llinguas llocales sin que los resultaos foran brillantes, salvo por efeutos burocráticos.
-Rap. Bono nin, you numái sou un razcañeiru, polo tanto nun sou un animal racional ¡Faigo milagros! Pero creyo qu'eso ía mentira. La espansión de llingua española (castellanu suena más real, más natural) ía'l productu d'una fuerte imposición a nativos d'América, África, Ásia... que fou paralela a la esclavitú de los miesmos. Pola contra, las llinguas locales (gallegu, asturianu, vascu, catalán, inclusive l'aragonés), ía un patrimoniu d'un valor impagable. Ía un padremuñu non de políticos senon de las personas. Poro, un bon ciudadanu "español" cumo a vos-y presta denominar, habría conocer unas cuantas d'ellas. Saber llinguas siempre ta bien. Amái sirve pa andar de comedia pol mundu...
-GN: ¡Asturianu! eso ía un invento, cumo tamien fixeran nas Vascongadas...
-Rap: Nun diga Vascongadas, agora ía País Vasco ou Euskadi en vascu
-GN: ¿Un país dientro d'outru país? Non. Amái falar en vascu equival a garrar metralletas, ya falar catalán a ser un separatista.
-Rap: De xuru, nuna miesma llinia d'argumentación tan franquista agora dirá que'l pueblu inglés tien especial arte pa los negocios, l'alemán pa la guerra, l'italianu pal arte ya la misión del español ía la de ser faru misioneiru ente infieles, ya espander la Santa Ilexa Romana, Católica ya Apostólica...
-GN: Ta probáu. Amái la oficialidá del asturianu impondría la sou imposición, mentes que'l español fálase espontaneamente, cumo Atapuerca atestigua.
-Rap: Yáaaa... Val. Una llei que colocara al asturianu en posición de cooficial xunto col castellanu, perdón español, n'Asturias por cuenta apurrir a un sector de la población la gran mayoría, la posibilidá d'usar la sou llingua a cualisquier nivel equival a ,por exemplu, col tema de la llibertá pal casoriu ente personas del miesmu sexu, por exemplu, s'oubligaran a los homes a casase colos homes ya las muyeres colas muyeres... Dalgunu yá la ta viendo venir...
-GN: La culpa ía de los páis d'agora que visten a las/los fiyas/os cumo putas/maricones.
-Rap: Home bono eso en tiempos de Franco nun se daba... Pero home reláxa un pouco ya lliate un peta... ¡fai l'amor ya non la guerra!
-GN: You l'amor mentes seya ensin condón ya en santu matrimoniu...
-Rap: Umm. Bono veimos dir por outra banda. ¿Usté que piensa sou l'articulación del estáu español? ¿Cumo lo vei un estáu xunitariu ou un estáu de naciones?
-GN: Mire. Los monos d'Atapueca son los nuesos antepasaos. Toos tienen sous orixes. Dióus feixo al home a partir del monu. L'home vien del monu. Los negros, cumo tienen esas pintas vienen claramente de los gorilas. Los blancos, cumo tienen el culu rousáu (dalgunos polas razones que seyan... más rousaos) de los mandriles. Al empar de los negros, los chinos vienen de los monos titis (por que son clavadinos). Yá ta, tola especie humana vien del monu. Bono, pos los españoles vienen de "monos españoles". Esos monos evolucionan ya desendolcan en homes (españoles). Los romanos -pacíficamente invaden españa- ya aprendennos latín. Llou ía español. Llou llegan los visigoticos. Esos son la pera. Son nobles. Xunen más España con ello, porque tola monarquía ía goda. Pelayu yera Godu. Letizzzia ía goda. Eso díxolu la comadrona qu'atendéu a la mai de la pincesa: "norabona señora, vustéi touvo una goda". Los godos llucharon ferozmente contra los mouros. Los godos nun querían qu'entraran. Pero entraron. Llou sacaranlos a los VII sieglos. Tanto ellos cumo los xudíos nun dexaron rastru dalu. Buó unas poucas pallabras. Esencialmente esa fou la hestoria d'España, fasta que llegóu Felipe González. Dende la espulsión de los semítas fasta 1982 nun houbo más que prosperidá. Felipe González trai el destape, el xaréu ya inventa'l catalán, el vascu, el gallegu inclusive l'asturianu...



Ai redaición you nun pueo más... esti home nun hai quien lo aguante. La muyer houbo echalu casa por cafiante, ya you tou eiquí aguantándolu ¡ya tou de resaca...! Déixolu ya vou toumar unos yintonis col razcañeiru de "ING Direct"....

 

CAMBIOS NEL BLOG

Cumo veo que esti blog tien muncho bon socesu, vou tresformallu nuna empresa dixital pa facer competencia a la RTPA, que por outru lláu, financio -financiamos toos- ya bien. Pueo prometer -ya prometo- qu'un día falo llongo sou la RTPA. Ía un filón...
Bono, a partir d'agora you vou dedicame a los despachos, You vou faceme "Coordinador Xeneral del Departamentu de Xestión ya Recursos del Diariu de Variedades "MunduXaime" s.l." Na sou abreviatura "Putu amu".
Ya agora vou presentavos a los mieus collaboradores, colos que sin ellos nun sedría posible asoleyar tanto material informativu.
Finalemente acabo cumo entaméi, falando de mieu persona. You que conste que lo del asturianu faigolu polas perras que saco, eh! You d'esto nun quiero saber nada. Senón echanme del Partíu. L'asturianu nun esieste, naide lu fala, ía un invento. Asturias vei mui bien, l'autovía a La Espina vei en tiempu récord. You sou miembru del PSOE, ya por eso tou eiquí, de "Coordinador", qu'ía'l miéu suañu, ser coordinador de lo que seya. Nun pegar güelpe ya cuando te preguntan: "¿tu a qué te dedicas?", retrucar: "Sou Coordinador" por exemplu "coordinador del departamentu de recursos materiales del ária sureste del conceyu Candamu. Trabayu pal Principáu". Ya l'outru fatu abre la bouca ya flipará, ya tu que nun das piconada. Eso numái se consigue col carnéi del partíu. You de momentu cumo nun los convenzo a los de l'agrupación socialista de Salas (tienenme ente las ceyas) sigo trabayando duramente pa ganame la sou confianza col enfoutu medrar, ya de mayor trabayar tanto ya faceme una persona de provechu cumo ellos.

25/08/2006

 

BALANCE DE LAS FIESTAS D'ESTI AÑU

Outra vuelta más acabáronse las fiestas del conceyu Salas, las que faen na villa. ¿Que balance saco? You esclarecí munchas cousas mui interesantes (menos el día la Xira'l Visu, que taba un poucoñín amoriáu). Por exemplu:


-King África, nun prestóu a nenguén. Pero a los cinco días vi a dalguna paisana con unos lentes cumo los d'esi animal...


-Que las fiestas de Salas tan discurridas pa los vieyos nun ía novedá. Que, anque toque Ulán Bator, ya se lluzcan (son unos "cracks"), con ello nun cubren l'espediente. Que la tal Susana (l'espectáculu pa los guah.es) ía una ofensa pa los neños. Sou too se yía l'únicu que-ys dedican. Que llou la xente'l pueblu nun s'entrugue porque nun vienen mozos de fora. Ya que nun entamen a preguntase por que -ya non los del conceyu, senón los de la propia villa- escomencipian a nun participar nas fiestas...

-¿Velarde cofrade mayor de la Virxe'l Visu?
Veimos ver. Nun ía que tenga nada escontra la Ilexa católica. Nin contra la Virxe'l Visu. Nin vou opinar sobro temas rellixosos, cristianos, católicos, ecuménicos ou conciliares. Cadún ía mui llibre de facer ya creyer no que-y pete. Hai xente que creye en Mah.oma, que xubíu ya baxou dellas montañas, ya acabaron echandolu por cafiante ya fou d'Héxira (que non "de xira"). Outra nos milagros de la circuncisión prepucial, reallizaos por mor d'un alcuerdo col sou señor Dióus. Xuasús predicou col exemplu, ya la Ilexa durante sieglos feixo lo miesmu (h.e h.e). Outra xente haila que creye nel manifiestu comunista de Marx ya Engels (hai xente pa too). Outros en Santiago Bernabéu (suelen ser los del Madrid). Hai xente que inclusive idealiza a Franco (falo totalmente en seriu).
Velarde creye un pouco nos dos últimos. Bono, un muncho. Ya tamién na Santa Ilexa Católica, romana ya apostólica. Creyer na Ilexa honra-y. Se de verdá crei, vaya. Tamién en Don Santiago Bernabéu (se nun lo digo reviento: yera d'aniciu catalán).
¿Pero cumo pue haber xente qu'honre a esti home? Camiento que nun seya por inspiración divina, porque esto foron paisanos ya paisanas del pueblu. Sinon faigome hinduista.


-Lo de tener una anuncia de las fiestas tan esclarecíu, dando-ys una publicidá con tanta antelación, en tolos medios igual (veimos ver, numái que pongan el miesmu programa colas miesmas feichas)... yera una cousa mui d'agradecer. Ya se pa enriba coincide col horariu de los espectáculos/atracciónes sedría ía la hostia... ¡Pal añu que vien de xuru!

-Fou un puntu ya un detaye eso d'eichar el grixu esi que punxeron al pisu del camín del Visu, pal día la romería. 5 Km tragando polvu. Esti añu nun fou de borrachera sinon de coloque. Dalgún vei acabar silicosu. A ver si nuesos brillantes conceyales $ociali$ta$ nos convierten en conceyu mineiru ya algamamos fondos cumo talos.

-La música d'aniciu asturianu nun gusta a naide (ya menos al turista, que quier ver las orquestas que ponen en tolos llaos, por cuenta de la música llariega. Asina sientese cumo na sua casina... hospitalidá ou fatura, esa ía la cuestión)
Eso ta claro cumo l'augua. Sou tou se l'anuncias con media houra d'antelación, el miesmu día de Nuestra Señora de Corniana ya San Roque en Tinéu. ¡Ya inda fou un montón de Xente!

-Facer las fiestas d'una villa nun práu a 1'5 Km del sou núcleu, ya trayendo música pal enemigu ( vei por Missiego), garantiza fracasu total. Anque na ca'l conceyu piensen que non. Que nada, lo meyor que se pue facer col Faces (qu'ía esi prau), ía edificar (ups!).

Bou, siempre nos quedaran las fiestas de San Lluís, n'El Pouzu, que son esti fin de selmana (el cabeiru d'agostu de cada añu). Son las fiestas Outedanas por escelencia. Espero que vayais ya vos presten. That's all folks, Friends! ya dica l'añu que vien en Salas, la meyor villa del mundu colas meyores fiestas del planeta!!!

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04/08/2006

 

Socidá Asturiana

You teo un amigu, fiyu ya ñetu d'Asturianos, que nacéu fuera d'Asturias ya d'España. Nun vou dicir óu nacéu, pero llonxe. Ya, magar nacer llonxe, inda sientese asturianu, un asturianu más. Ya fai gala de la sua asturianía por áu veiga. Ya cumo talu, tien idegas políticas. Pero antiguas. D'antañu, de cuando la sua familia marchara pal estranxeiru. You dixei que esto nun yera cumo cuando la república, pasaron cuarenta años, los partíos camudaron, anque tean dalgunos las miesmas sieglas... la situación nun ía la miesma. Él, educáu, honestu, cuitáu ya llistu, (esto ía, humilde), entrúgame cumo ía enguañu'l panorama políticu. Bou, vou indicate cumo funciona Asturias políticamente. Darréu, quien nun tea d'alcuerdu, que s'esprese agora ou que calle pa siempre.

Asturias algama la autonomía nel 1981, ía la primer Comunidá autonoma dempués del Güelpe d'Estáu de Tejero. Ya esto marcóunos. Ya mancóunos tamién. Con esti pequeñu monólogu espero esclarecer munchas cousas.

DIME QUIEN SOS YA DIREITE ÁU ENCAXAS:

Pa saber a que partíu había qu'ún metese hai que soupesallo muncho. Darréu, al menos p'Asturias, veimos con unos puntos comparar cada partíu ou ideoloxía.

Dende guah.es son xente qu'ama'l poder. Nun suelen ser especialmente queríos ente los sous iguales. Más bien detestaos. De bien nenos aprenden-ys a conseguir las cousas del xeitu que seyan... cumo se hai qu'arrastrase. Ya cumplir las ordes del cacique d'arriba

Col tema la llingua tienen estas idegas. L'asturianu ía un estorbu. Lo meyor ía nun falar asturianu. En realidá, cuando falas un migayín con ún de la F$A nin asturianu, nin inglés, nin francés. Ellos llinguas ya cultura la mínima. Nin asturiana nin de fuera. Lo miesmu cola música. Nin Llan de Cubel, nin Rollings, nin Vivaldi, nin Mozart. El cantar del Branu.

Suelen dir vestíos de traxe. Se son de pueblu, col niqui col llargatu (Lacoste).

Aborrecen la relixón (non por ideoloxía, cumo por exemplu los comunistas, sinon por ser una manifastación cultural), ya tamién la lluz del Sol.

Col tema'l mediu ambiente tamién tienen un discursu un pouco sourrealista. Pa ellos por exemplu los oucalitos ta bien que tean. Quitallos sedría dalgo asina cumo racismu (esto ía verdá, xúrolu). Un día falaréi un pouco más sobro esti tema del racismu. Ellos fauna ya flora sí... un requeixín. Muniel.los. Hala. L'oriente pa construir cau las playas. N'oucidente de momentu parques eólicos.

Las infraestructuras... En Salas que gobierna el PSOE, cumo n'Asturias, ya n'España, tenemos unas carreteras de viciu. Ya l'autopista pa La Espina vei en tiempu "record". Nun tenemos baches (bueno unu ou dous).

Tienen especial noxu al trabayu. Ía'l sou principal caballu de batalla, xunto col asturianu. Nantes de falar n'asturianu ou trabayar péganse un tiru.

La xente de la dreichona, de guah.es son xente carismáticu. Son los que cuando xuegan al fubol, cuando hai que tirar un penalti tiranlu ellos. A estos educanlos pa ganar cumo seya. Cumo se hai que fundir a tiesta descubierta una muria cementu armáu.

Esta xente fala asturianu, por ser aldeyanones, non por convinción política. Poro, tan cumo los "Sociatas", llinguas las xustas. Ya cultura un pouco más. A estos gusta-ys, dacuando, los concursos de tonada. Ya los grupos folclóricos tipo "sección femenina", que tan bonos recuerdos-ys truxen.

Impecablemente vestíos, col puru na bouca. Fervientes rellixosos. Munchos tienen el títulu de monaguiellu.

Estos, por un duru esfarrapan la cordal Cantábrica. Suelen llevase bien colos dirixentes socialistas.. Si, en xeneral col PSOE, n'Asturias vais mui bien... Meyor que se mandara dalgun de los d'ellos. Poro, a los populares n'Asturias suel vese-ys contentos.

Estos tamién tienen noxu al trabayu... pero suelen tener quien-ys lo faiga.

Esta xente anda esqueicida. Ensín futuru dengún... De guah.es enseñaron-ys que lo importante nun ía'l dineiru. Lo principal ía nun doblar ante la opresión capitalista de la burguesía... Poro, son necios cumo ellos solos. Esta xente tien una fuerte ideoloxización.

Entós tienen las idegas mui claras:

Relixón: ía l'opiu del pueblu.

Asturianu ya cultura asturiana. depende d'au tire'l vientu.

Mediuambiente: Nun suelen manifestase, pero a nenguen-y presta la basoria...

Bou van vestios un pouco a lo h.ipi. Amurniaos.

Ya colos comunistas lo meyor ía que-ys presta discutir por cualisquier cousa. Ves una casa blanca ya dicente qu'ía gris clarín. ¿Un perru? Niegantelo. Una rata de clas alta, que ta bien cebada, producto de la llei d'acumulación capitalista ya la plusvalía, dientro de la rellación ente obreiru ya patrón. Veimos que'l perru ía una rata pero una rata con poder...

Son enemigos naturales del PP ya la Falanxe.

(Vease PP)

Pa ser asturianista hai que ser un pouco rarín. Tiés que tar criáu dende guah.e un pouco acapricháu. Cuando tas na escuela tar un pouco allonxáu de los demás guah.es. Se ías oxetu burllas llegarás llonxe dientru del movimientu. Lo miesmu, pero se ías l'amu, entós llegarás a altu cargu nel PSOE ou nel PP. Ou se tiés munchu carisma a cura, con suerte.

Pa ser asturianista nun fai falta saber falar asturianu. Eso los del PP d'Asturias, que toos, al ser más de pueblu que las margaritas saben asturianu por un tubu. Pa ser asturianista más qu'asturianu hai que saber un montón filoloxía ya topónimos por un tubu. D'áu remanecen. Que significan en llatín, en griegu, n'Arabe, en Vascu, en Astur antiguu...

Música. Tola gama asturiana, pero folki. Se te presta la tonada, pensarán que sos del PP. Se te va l'estilu "sección femenina" de la falanxe. Si nun te presta nada del PSOE.

Indumentaria. Eiquí ties duas ouciones: A) dir antroyáu col traxe asturianu vieyu, el d'antes. B) Avezase dir cola camiseta con motivu asturianista, los vaqueiros ya unas playeras. Eso sí, eimpre tirando a h.ipi.

Relixón nada. Nun creyen nin na Ilexa católica, de la que reniegan. Nin de la xudía, nin de la Islámica (a la que nel casu Palestianu apoyarán). Estos idolatran a: La vaca gaitera, El koala Orlando (que conoz tolos topónimos asturianos ya vive nun ocalitu, nel conceyu Cuideiru, ya fala asturianu meyor que naide), L'arbol Sidreiru (d'au salíu la primer mazana destinada a facer la primera botella sidra)...

Pos sí. Esto ía'l panorama políticu asturianu. Lleelu ya mira ver áu te ves.

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De Gastronomía vei (A lo Gracia Noriega)

La Gastronomía estudia la cultura culinaria d'un pueblu. Polos sous platos ou las suas recetas pué sacase muncha información sou los hábitos de los individuos, los gustos... ya de magar.

Por exemplu, pa l'oucidente d'Asturias cuemese munchu gochu. Esto quier dicir que la xente ía puerca abondo, que s'identifica colos gochos. Nel oriente d'Asturias cuemese muncho queisu Cabrales. Eso quier dicir que tamien son mui gochos. Nel centru d'Asturias, cumo nel restu del país, chuman cumo gochos. Tamién son unos gochos. Pa esto tamién los políticos del P$OE. El presidente del Principáu vei más allo. Toma'l caféi con un pinchu toriella (los paxarinos dicen que mueya la tortiella nel caféi). Esi amás de gochu ía fatu.

Lo de la tortiella ía cumo lo de echar sal al xamón curáu cuando lu veis xintar. Que dempuéis de xintar un pouco, darréu nun sabes que te vei pasar. De xuru que la llingua quédate en carne viva, ya'l gargüelu vei rascate un pouco. Cola tortiella ya'l caféi pasa lo miesmo. L'estomagu pónsete del revés. Anque, angüañu ta de moda, dende que tenemos esti presidente. ía lo que tien ser metrosesual.

Pero esto ía una cousa cultural. En dalgunas culturas comer picante cumo un xabaril nun ía de fatos. Por exemplu en Méxicu. N'outras cumo na milenaria China comer perros nun ía de xente rara. Los mouros comen cuscús, que paez el granuláu pa las pitas. Si fueramos sererés del Senegal ou bamilikés del Camerún, pa cenar, humanu al fornu. You tou albidrando arroxar a dalgún... pero eso sedría canibalismu, ya na nuesa cultura ta mui mal visto.

Nun fai falta salir p'afuera. N'Europa hai culturas culinarias raras de coyones. Los alemanes, ya la manteiga. Echanla fasta a la manteiga. Asina son los alemanes. Necios ya persistentes. Cumo un platu manteiga. Cumo nun-y eches coyones nin siquiera lu medias. Los belgas, que comen patacas fritas en cada comida (Así falan de raru, cumo si tuvieran la boca llena). Los rusos soupa de tolos colores qu'algama la gama cromática humana. A soupas tol día. Feichos caldu. Nun pueden nin con Chechenia que son cuatru casas. Los Ingleses... Los ingleses. Comiendo cumo comen... cumo nun vein ser raros.

Los ingleses. Esos tipos educaos, sosones ya raros fasta nun poder más. ¿La culpa? Los estofaos ingleses. Eso ía lu más raru que salíu d'una cocina. Home, llou tan los americanos. Comida rápida, esllava, asina tan ellos. Asina noblones, afatadones. Ya son los amos del mundu...

Bono, ya nel Reinu d'España... Los catalanes col "pàn tumaca", qu'ía un pouco pan rebozáu con tomate, pero que te lu venden cumo si tuviera rebozáu en caviar... "ai amic, la pèla és la pèla" . Los valencianos son xente mui simpatica. Tienen un chanciu pa colos de fuera... Da-ys a probar un platu típicu que consieste en unos daos de sangre fritu cuayáu, que dicente lo qu'ía cuando ya lu comieste. Tan muncho de tratar con madrilanos. Los vascos faen platos ellaboraos. Neciura pa cualisquiera cousa. Un vascu cualisquiera faite unas "kokotxas a la salsa verde con rábanos y pesto", ya nun te sabe freír un güevu. Él el güevu rellénatelu con bacalao al pil pil. N'aragón un pinchín ía un bocadiellu de 40 cm bien llén. Los castellanos tienen una cocina austera. Cumo ellos. Los Madrilanos nun tienen cocina propia, usurpan los platos de los demás (ya nomanlos rexonales). Los andaluces con cualisquier cousina, pa dir tirando... El "gazpacho". El "gazpacho", que non "carpaccio" (eso ía outru platu italianu que nun digo a nenguén lo qu'ía,pero aconseyo que lu acompanguen con un bon "lambrusco") ía la causa de que los andaluces falen cumo falan. Por que dempuéis de beber esa sopa fría que nun ía outra cousa qu'una ensalada de tomate con ayu fervía ya batida. Bebeslu ya cumo nun llena nada (nun tien sustancia) debía ser llixeiru, pero non, subisete tou fasta'l pescuezu. Andaluces, esos xenios, amestu ente mouros, xudíos ya cristianos...

Que nada, que al final los únicos que nos salvamos soumos nós. La comida gallega ía cenciella. Ta bona. ía la rellación ente Asturias ya Galicia (ía lo miesmo pero ía tan diferente...). Na Galicia son gochos tamién, pos vei-ys el gochu tamién. Ya'l pulpu... ummm. Na cocina, ente Asturias ya Galicia lo más diferente ta na rellación ente'l que ta detrás de la barra ya'l comensal. Cumo aneudota, una vegada en Lugo, you pidi un bocata a un chigreiru, ya preguntéi-y los precios. Paecía que en vez d'un bocadiellu tratabamos un xatu... pero fou baratu ya taba bien bonu. Robléi bien. Lo únicu, eso sí, que tienen meyores vinos que nós. Eso ía fácil. Ehí ganannos toos (de momento). Porque los nuesos "caldos"... son dinamita. Son trilita. Salvanos la sidra.

Mui pouca xente sabe que la cocina española (refierome a la dieta mediterranea, a la gastronomía de Castiella la Nueva, Andalucia, Murcia, Llevante...) remanez de la tradición árabe ya hebrea (Bou, cumo cuasi too lo bueno d'ellos). L'usu del aceite, del ayu, los sofritos, el gustu polas ensaladas ya las verduras tan bien axeitadas... mentes que n'Asturias usábase pa frír grasa toucín ou manteiga ("semos" más europeos), ya eso cuando lo había, ya xintabase pote ya comidas más fuertes. Ya bebíase lleiche ya derivaos fasta col pote. Gustavo Bueno ya Gracia Noriega ñegarán esto ya más. Ellos dirán que esto ía español de tola vida. Que son los mouros quien nos copiaron. Ya que la cocina asturiana peca de separatista. Menos la fabada qu'ía un platu rexonal. Que'l "gazpacho" ya'l pote berzas ía lo miesmo. Buó, camiento you que Gracia Noriega dirá que esto too ía d'aniciu visigóticu...

Anguañu ía mui común sentir a xente dicir que la dieta d'Asturias, la de siempre, la dieta Mediterranea... h.a h.a. Si ho, nós mediterraneos talamente con Grecia ya Sicilia... "mamma mía"... You'l "gazpacho" cumo sou mediterraneu pero asturianu llamolu "Gazpaitu"... suena a vascu, pero ía lu qu'hai... Agora se houbiera conmigo un filólogu del asturianu ou outru freak asturianista diriame que en vascu escribese igual pero pronunciase "gaspaitu". Cumo lo de Letizia ya Leticia. Uno ía en castellanu ía outru en vascu. Llou los vascos dirán, dientro d'unos añinos que ía que yera vasca. De Basauri, Vizcaya. You camudabala por un bon bacaláu a la "biscaína".

Que nada, viva la cocina d'aniciu atlánticu, la vasca, la de castiella, la mediterranea, la d'orixe árabe ya la xudía...Tando en platu too se cueme.

02/08/2006

 

Estatutu ya Estatutu d'autonomía pa las Outedas

Añu 2006 D.X. Tou l'Estáu ta inmerso nuna reforma d'estatutos d'autonomía... Tou l'Estáu? Non, una Principáu resieste ya resiesterá al envite estatutariu... ya la vida nun ía fácil nesi Principáu...

Arecix: El nuesu héroe, intrépidu a la par que valiente. Cenciellu ya campechanu.

Lastrolix: El sou inseparable amigu, un pouco brutote, pero afatáu. Cuando vei asturianistas lliase a mamporros con ellos. De guah.e cayóu nuna marmita oruxu'l país, ya quedóu ensín aire na tiesta. Gustan-y las xovencinas afiliadas a las Xuventudes Socialistas.

Villanix, el xefe l'aldeya, numái tien miéu a una caída nos fondos mineiros, pero cumo el diz eso nun ocurrirá fasta mañana. Fala "bable" na intimidá.

GustavoBuenix: El bardu de l'aldeya. Las opiniones al rodiu d'él tan xebradas. Pa unos ía un cafiante pa outros simplemente ía fatu.

Bernardofernandix, el druida. El sou llabor consieste n'axeitar "dictamenes realizados por el consejo consultivo sobre la reforma del estatuto de autonomía "para" Asturias", dictames que por outru llau naide entiende, ya él esplica.


Pueis tamién ía mala suerte pa Asturias. Que seyamos tan fatos, teniendo nos cuadros políticos una élite d'estadistas tan brillantes. Areces, un home elegante a l'altor de Villepin... Lastra, ou l'harmanu fatu de Forrest Gump. Villa, cuya cara ta iguada col material más duru que conoz la humanidá, el "Villanio". Gustavo Bueno y los "bienpensantes"... lo bono d'Asturias ía tolo acoyedor de la sou xente. Dacuando nun medimos las consecuencias. La hestoria de Gustavo Bueno ía la de tantos nazis fugaos a sudamérica, ya reintegrados. Esti ía un falanxista fugáu a Asturias, al que ún periodicu falanxista (LNE) da-y coba cuanto pué. Bernardo Fernández... autor del citáu dictame. You lleeralu, ya entendilu a la perfeición. Cumo'l PSOE ta entamando pol estáu reformas estatuarias, n'Asturias tamién. Anque sinceramente, cumo dixera Javier Fernández, nun fae falta dala. N'Asturias tase bien, pero nada, ho, reformaremos daquéi.


La xente de xuru entendióu'l dictame consultivu. Pero esti home, Bernardo Fernández, echando-y cara, diz que naide lu entendiera... Préstame ver lo qu'esta xente piensa sou los asturianos. Que soumos fatos. Poro, el nuesu estatutu vei ser non un estatutu de mínimos, sinon de fatos.¿Ya que ponía'l dictame? Nada importante. Qu'Asturias ía una grande ya llibre, que la llingua d'Asturias ía l'asturianu, qu'ía un estorbu, polo hai que facer una norma programática pa desaniciallu, ya que toos falemos llibremente castellanu, llingua por outru llau imperial, que n'Asturias bébese sidra, que'l feichu diferencial asturianu ía la Universalidá (eso equival a eso de que la identidá asturiana nun vei tar politizada... ¿¿¿entós pa que sirve un estatutu d'autonomía???).


ía increyible. You. una persona tan moderada nel tema d'Asturias... pueis paezo un separatista. Non, numái pido, ya entiendo cumo'l restu d'Asturianos que Asturias merez lo mesmu que la comunidá autonoma que más mereza d'España. Siempre cola llegalidá establecida. Polo menos tanto como Cataluña, País Vascu ou Navarra... ¡FALTARÍA "PLUS"!

Bou, pos you vou facer un estatutu d'autonomía pa las Outedas, cumo parte integrante del conceyu Salas. Bono, vou facer cumo Comisión executiva un proyeutu d'estatutu d'autonomía pa las Outedas. Que ía lo mesmo que dicir que sou un colgau que vou poner lo que me salga de la caxa música.


PROYEUTU D'ESTATUTU D'AUTONOMÍA

1- El nome de la la faza vei ser "OTEDAS".

2- La bandera vei ser una una P escura enriba un fondu blancu (quién seya de Maeza conoz el por quéi).

3- La llingua oficial, l'inglés.

4- La capital de las Otedas vei tar sita na ciudá Pravia.

5- Competencias, las minimas. Nin carreteras, nin montes nin praos. Numái una vede al añu llimpiar un pouco los cementerios, pa fines d'ouchobre.

6- Anesionaresmosnos tolos pueblos, aldeyas, brañas, praos ya montes que quieran amestase a nós.

Esti ía un bon dictame consultivo pa facer una reforma del estatutu d'autonomía pa las Outedas (numái nos faltaba tener un estatutu d'autonomía vieyu). Agora, cumo seique naide lo entendéu (ía lo que tienen estos dictames), vou esplicallu:


FUNDAMENTOS XURÍDICOS

1- Otedas queda más fermosu qu'Outedas. Outedas suena a pueblu, a aldeyanu, a de la braña, ya nós nun nos identificamos con esas cousas. Otedas ía más finu, más de fuera.

2- Home esto ta claru. El carbayu vieyu colas ruedas, símbolu de la casa Maeza, qu'antañu gobernaran las Outedas con manu fierru, a la gueta'l porgüeyu personal... güéi da más el turismu. Hai qu'andar colos tiempos... tiremos tolos carbayos, fayas, fresnos, teixos ya faigamos plazas de garax.

3- Somos Castilla, diz una conceyala del PSOE de Salas a propósitu del tema de lo de los espedientes pala revisión toponímica de los conceyos. Bono. Nas Outedas "semos" europeos. El principal rasgu identitariu de la comarca norte de la montaña Salense, las Outedas, ía la migración de los sous fiyos por años a ultramar, al estranxeiru... La Universalidá. Poro, ¿habrá
idioma más universal que l'inglés?

4- Ía que a nós nun nos prestan esas cousas de gobernanos, ía una pérdida de tiempu. Prestanos más que nos gobierne'l veicín, ya nos trabayar pa él. Poro, trabayamos pa la Ciudá de Pravia, qué amái, ía ciudá.

5- En rellación al artículu anterior, nun queremos competencias nenguna. Tenemos unas carreteras... Son las nuesas vías públicas monumentu nacional. Al qu'alcuentre un llugar pa llantar outru bache damos-y un xamón ya una botella vinu. Queda asina afitáu por llei.

6- Cumo soumos los más grandones, esto ía pa tola xente que quiera esfrutar de tolas comodidades de tar rexios por un estatutu d'autonomía tan llográu (eso sí llibremente).

Bono, agora mesmo lo traduzo al "cajteiano" pa llevallu a la Cá'l Conceyu, a Salas... nun creyo que me lu aceuten... ¡¡¡Ai, si soupiera you catalán!!!

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